Het microbioom: Gezondheid, begint het in je darmen?

Wist je dat jouw darmen een heel uitgebreid zenuwstelsel hebben dat ook wel ‘the brain in your gut’ genoemd wordt? En dat wij mensen grofweg voor slechts 1/3e uit lichaamseigen cellen (lees: DNA) bestaan? Het andere 2/3e deel(!) van ons bestaat uit micro-organismen, zoals bacteriën en schimmels. Dit klinkt natuurlijk heel vies, maar lang niet alle micro-organismen zijn slecht voor je. In de afgelopen 5 tot 10 jaar is er steeds meer bekend geworden over deze jonge tak van gezondheidswetenschappen: het microbioom.

Het micro…wat?

Juist, het microbioom. Het microbioom omvat alle micro-organismen die in en op jouw lichaam leven. Een eerste grote dosis krijg je mee bij de geboorte, wanneer je uit jouw moeders baarmoeder komt. Het overige deel bouw je op in de rest van je leven. Dit doe je door in aanraking te komen met andere mensen, maar ook voeding, slaap en beweging hebben zeer veel invloed op de ontwikkeling van jouw persoonlijke microbioom. Oh, en stress, antibiotica en andere medicatie niet te vergeten; deze breken juist delen van je microbioom af.

Het microbioom in je darmen

Een groot deel van het microbioom bevindt zich in je darmen, dit zijn de probiotica. Deze probiotica worden onder andere gevoed met prebiotica; de voedingsvezels uit jouw voeding. Dit is precies waarom het zó belangrijk is om vezelrijk te eten. Voor het microbioom geldt dat niet alleen de hoeveelheid microben (micro-organismen) van belangrijk is, maar ook de diversiteit. Over het algemeen kan je stellen dat hoe meer verschillende soorten microben jij in en op je lichaam (en dus in je darmen) hebt, hoe gezonder jij bent.

Dit is precies waar het misgaat in de moderne, Westerse cultuur. Wij leven niet alleen veel te hygiënisch (ja, echt!), in de Westerse geneeskunde worden ook nog eens overal medicatie en antibiotica voor ingezet. Daarnaast eten veel mensen in het Westen niet gevarieerd genoeg en bewegen we over het algemeen te weinig.

Dit alles samen maakt dat het microbioom van veel mensen niet divers genoeg is en in totaal ook nog eens relatief weinig microben bevat. Dit maakt ons Westerlingen vatbaarder voor o.a. moderne welvaartsziekten, maar ook steeds meer voor immuunziekten. Dit laatste komt o.a. omdat veel ziekteverwekkende bacteriën resistent zijn geworden tegen antibiotica en andere medicatie.

microbioom

Het goede nieuws

Het goede nieuws is dat jij zelf jouw microbioom kan beïnvloeden en dat het microbioom (zeker het microbioom in je darmen) hier snel op reageert! Hoe snel? Daar zijn ze het in de wetenschap nog niet helemaal over eens, maar de schatting varieert van enkele weken tot enkele maanden. Onthoud; dit is een vrij jonge vorm van wetenschap, 10 jaar geleden wisten veel gezondheidswetenschappers nog niet eens van het bestaan van het microbioom af!

In het volgend blog over het microbioom deel ik praktische tips om je darmen in optimale gezondheid te krijgen. Kan je niet wachten en wil je nu al meer weten over deze jonge wetenschap? Op de website van de World Health Organization kan je veel interessante (goed onderbouwde) wetenschappelijke artikelen vinden over het microbioom. Als je hier meer over wilt weten is dit dé website om goede info te vinden over dit onderwerp.

To be continued!