Creatine

Creatine is een natuurlijke verbinding die wordt gesynthetiseerd in de lever, nieren en alvleesklier. In tegenstelling tot wat v... Creatine is een natuurlijke verbinding die wordt gesynthetiseerd in de lever, nieren en alvleesklier. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is creatine geen steroïde of schadelijk voor de menselijke gezondheid, het is eerder één van de best onderzochte, effectieve en veilige supp...

3 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

3 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

creatine

Wat is creatine

Creatine is een natuurlijke verbinding die van nature in de lever, nieren en alvleesklier wordt geproduceerd. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is creatine geen steroïde of schadelijk, maar eerder een van de meest best onderzochte, effectieve en veilige supplementen op de markt (Bron: NCBI)!

Hebben veganisten en vegetariërs extra creatine nodig?

Creatine bestaat uit drie aminozuren. Het wordt uit onze voeding gehaald, voornamelijk uit rood vlees en vis. Strikte vegetariërs en veganisten hebben daarom van nature een lage creatine-inname omdat planten slechts sporen bevatten.

Moeten veganisten een creatinesupplement gebruiken?

Om deze reden zijn veganisten en strikte vegetariërs volledig afhankelijk van supplementen met creatine (zie hierboven). Daarom hebben mensen die een plantaardig dieet volgen ook het meeste te winnen bij creatinesuppletie. Zij hebben minder creatine in het bloed en spieren, de plaatsen in het lichaam die het beste reageren op de opname van creatine (Bron: NCBI).

Wat doet creatine?

Wij mensen hebben energie nodig om alles te doen, van het functioneren van onze organen tot atletiek en sport. Deze energie komt voor in ons lichaam in de vorm van ATP (Adenosine Trifosfaat) en ons lichaam heeft vele manieren om dit aan te maken. De snelste methode is van het fosfocreatinesysteem dat afhankelijk is van creatine in het lichaam. Dit kan de snelle aanvulling van ATP voor onze werkende spieren ondersteunen.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van creatine?

  • Helpt bij een hogere trainingsintensiteit
  • Verhoogde kracht en vermogen
  • Verhoogde vetvrije massa
  • Verbeterde cognitieve prestaties
  • Verbeterd herstel
  • Verhoogde spierhydratatie

Belangrijkste gezondheidsvoordelen van Creatine

In plaats van een lijst met voordelen samen te stellen, staan hierna de belangrijkste punten van creatinesuppletie van de 10 meest gerespecteerde onderzoekers op het gebied van creatine. Deze informatie is dus rechtstreeks afkomstig van de individuen die het onderzoek doen en die het best geïnformeerd zijn.

Na het lezen en bekijken van de medische en wetenschappelijke literatuur besloot de International Society of Sports Nutrition (ISSN) hun standpunt ten aanzien van creatine te laten zien middels de volgende punten (Bron: JISSN.Biomedcentral):

  • Creatine-monohydraat is het meest effectieve ergogene voedingssupplement dat momenteel beschikbaar is voor atleten met de bedoeling de trainingscapaciteit met hoge intensiteit en de vetvrije massa tijdens de training te vergroten.
  • Suppletie met creatinemonohydraat is niet alleen veilig, maar er is gerapporteerd dat het een aantal therapeutische voordelen heeft bij gezonde en zieke populaties, van zuigelingen tot ouderen.
  • Als de juiste voorzorgsmaatregelen en toezicht worden geboden, is suppletie met creatinemonohydraat bij kinderen en adolescente atleten acceptabel en kan dit een nutritioneel alternatief bieden met een gunstig veiligheidsprofiel voor potentieel gevaarlijke anabole androgene geneesmiddelen.
  • We raden echter aan creatinesuppletie alleen te overwegen voor gebruik door jongere atleten die: a.) betrokken zijn bij serieuze / competitieve training onder toezicht; b.) een uitgebalanceerd en prestatieverhogend dieet volgen; c.) goed geïnformeerd zijn over het juiste gebruik van creatine; en d.) de aanbevolen doseringen niet overschrijden.
  • De toevoeging van koolhydraten of koolhydraten en eiwitten aan een creatinesupplement lijkt de opname van creatine door de spieren te verhogen, hoewel het effect op prestatiemaatstaven mogelijk niet groter is dan wanneer alleen creatinemonohydraat wordt gebruikt.