Vitamine B3

Pantotheenzuur is een essentiële vitamine die ook wel vitamine B5 wordt genoemd. Deze vitamine levert een deel van een cofactor... Pantotheenzuur is een essentiële vitamine die ook wel vitamine B5 wordt genoemd. Deze vitamine levert een deel van een cofactor die de reacties van veel enzymen in het menselijk lichaam ondersteunt en versnelt.

3 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst
  1. Vitals - PeaPlex® - 90 capsules (400 mg)
    Vitals - PeaPlex® - 90 capsules (400 mg)
    Morgen in huis
    (Al vanaf 56,66 p/s)
  2. Garden of Life - Multi One a Day
    Garden of Life - Multi One a Day
    Morgen in huis
    Speciale prijs 17,95 19,95 Vanaf 16,95
    (Al vanaf 16,95 p/s)
  3. Garden of Life - Vitamine B complex
    Garden of Life - Vitamine B Complex
    Morgen in huis
    Speciale prijs 18,95 20,95 Vanaf 17,95
    (Al vanaf 17,95 p/s)

3 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

Vitamine B3 (niacine)

Wat is vitamine B3 (niacine)?

Vitamine B3 of niacine is een van de negen in water oplosbare essentiële B-vitamines, die van nature in sommige voedingsmiddelen aanwezig zijn en aan andere worden toegevoegd. Niacine is nodig om veel enzymen (meer dan 400) in het lichaam te laten functioneren. Andere voordelen kunnen zich uitstrekken tot cognitie, geheugen, gemoedstoestand en een lang leven (Bron: NCBI ).

Welke voedingsmiddelen bevatten veel vitamine B3 (niacine)?

Niacine wordt in veel voedingsmiddelen aangetroffen. Het is sterk geconcentreerd in dierlijk voedsel zoals kip, rundvlees, vis en lamsvlees. De concentratie is veel lager in plantaardig voedsel (noten, peulvruchten, granen, zaden), maar ze kunnen nog steeds een behoorlijke hoeveelheid niacine leveren.

Hoeveel vitamine B3 (niacine) is te veel?

De toelaatbare bovengrens voor vitamine B3 is 30-35 mg / dag, het wordt verondersteld een lage toxiciteit te hebben en geen ernstige bijwerkingen te veroorzaken. De referentie-inname van de populatie ligt tussen 14-16 mg / dag voor zowel mannen als vrouwen. Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de opname van populatie en voedingsstoffen, klik op HIER . Zelfs in hoge doses (3-4 g) wordt bijna alle niacine geabsorbeerd.

Belangrijkste aspecten van vitamine B3

Omdat vitamine B3 een essentiële voedingsstof is, moeten we deze via de voeding binnenkrijgen. Zijn rol in het lichaam is om processen mogelijk te maken zoals cholesterolsynthese, vetzuursynthese en het handhaven van een normale celfunctie.

Draagt bij aan de productie van energie

Niacine, vergelijkbaar met de andere B-vitamines, speelt een cruciale rol bij het omzetten van voedsel in energie. In het bijzonder anaërobe (zuurstofloze) glycolyse en vet- en koolhydraatoxidatie (afbraak). Niacine is ook belangrijk voor het behoud van een gezonde huid.

Als er niacine-insufficiëntie of ontoereikendheid is, vooral bij atleten, kan dit voortijdige vermoeidheid veroorzaken en een onvermogen om zware trainingsbelastingen aan te houden. (Bron: NCBI)


Wie heeft er baat bij vitamine B3-suppletie?

Diverse groepen, inclusief maar niet beperkt tot de volgende:

  • Iedereen die dierlijk voedsel vermijdt, heeft gastro-intestinale problemen die de opname van voedingsstoffen belemmeren. Bovendien, alcoholisten, mensen met een slechte voedingsdiversiteit en iedereen die ondervoed is.

Wat gebeurt er als ik niet genoeg vitamine B3 (niacine) binnenkrijg?

Het is belangrijk te vermelden dat niacine-deficiëntie zeer zeldzaam is in ontwikkelde landen. Pellagra is echter de ziekte die wordt veroorzaakt door een ernstig tekort aan niacine (Bron: Wikipedia). Symptomen zijn onder meer zweren, huiduitslag, dementie, huidlaesies, slaapproblemen en diarree. De huid wordt vaak donkerder en meer verkleurd naarmate ze wordt blootgesteld aan zonlicht en de ziekte voortschrijdt.

Zoals altijd wordt deze informatie alleen voor educatieve doeleinden verstrekt. Raadpleeg altijd uw zorgverlener voordat u met een supplementregime begint. (Bron: NCBI)

Wanneer moet u vitamine B3 innemen?

Vitamine B3 is een in water oplosbare vitamine en moet daarom indien mogelijk altijd op een lege maag worden ingenomen. Het wordt aanbevolen om 's ochtends voor het eten vitamine B1 in te nemen.

Welk vitamine B3-supplement is het beste?

Als u weet dat u specifiek een tekort aan vitamine B3 heeft, is misschien alleen een vitamine B3-supplement de beste manier van handelen; Als u echter het risico loopt op meerdere B-vitaminetekorten, raadpleeg dan uw arts over het nemen van een B-vitaminecomplex, dat wij aanbieden.