THE BIG FOOD COMPANY - BIG FOOD Superfood

BIG FOOD gelooft dat de natuur zelf het beter weet, net zoals je moeder of haar haar moeder en daarom wanneer het aankomt op GOED VOELEN dan weet niemand het beter dan MOEDER NATUUR. Door het selecteren van alleen maar de allerbeste en meest krachtige natuurlijke, biologische voedingsstoffen, bomvol met smaak, groots in resultaat, maakt BIG FOOD het je makkelijk om kracht toe te voegen aan je dagelijkse voeding.

Cacao

cacao

Cacao, cacoa, chocolade: wat is het verschil?

Vaak wordt er gedacht dat Cacao en cacoa hetzelfde predoct is maar dan verkeerd gespeld. Toch is dat niet zo, er is wel degelijk een verschil tussen de 2

Cacao is afkomstig van dezelfde Zuid-Amerikaanse plant als cacoa, de cacaoplant. Maar het grote verschil tussen cacao en cacoa is de manier waarop de peulen op de plant zijn verwerkt.

De geclaimde cacao is 'de zuiverste vorm van chocolade' en kan hoger zijn in antioxidanten en sommige mineralen dan meer bewerkte variant van de plant.

Cacao is een verengelste vorm van het woord cacao. De cacaobonen worden gewoonlijk gedroogd en vervolgens volledig gefermenteerd, om vervolgens te gebruiken als basis voor de bereiding van chocolade, mole saus, tejate en cacaoboter. De cacaoboom is inheems in Amerika en het draagt vrucht (cacao peul), die ruw is en gekenmerkt wordt door een leerachtige schil ongeveer 30 mm in dikte is. 

Als ze rijp zijn worden de geoogste cacao peulen meestal opengespleten met een machete om zo de bonen binnen te bereiken. De pulp en cacaobonen worden zorgvuldig verwijderd en de schil wordt weggegooid. De cacaobonen gaan vervolgens door een serie voorafgaande procedures om ze te fermenteren. De gistende proces genaamd 'zweten' is van vitaal belang voor de kwaliteit van de bonen.

Cacaoboon: als je een van deze peulen opent en je de cacaoboon vindt, smaakt het naar bittere chocolade

Cacaonibs: schil de buitenste schil van de cacaoboon af, rooster het en verkruimel het tot kleine stukjes en je blijft zitten met cacaonibs. Je krijgt de chocoladesmaak, maar het is niet erg zoet. De smaak kan variëren, afhankelijk van hoe ze worden geroosterd en of er iets aan de verwerking wordt toegevoegd. Je kunt ze direct uit de verpakking snoepen of toevoegen aan yoghurt, smoothies of strooi bovenop je acai-schaal.

Cacaopoeder: dit is wanneer de bonen op een laag vuur worden verwerkt om de cacaoboter van de bonen te scheiden. Zodra dat is verwijderd, worden de bonen gemalen tot een fijn poeder. Dit is de meest voorkomende vorm van cacao. Het idee is dat omdat de bonen worden verwerkt bij lage temperaturen, veel van de voedingsstoffen worden bewaard.

Cacoapoeder: bijna hetzelfde als cacaopoeder. De boter en de olie worden gescheiden en de overgebleven bonen worden fijngestampt. Het verschil zit hem in de verwerkingstemperatuur. Cacoa wordt verwarmd tot een hogere temperatuur, wat betekent dat je een minder bittere smaak achterlaat, maar ook het voedingsprofiel verandert. Je kunt ook merken dat sommige merken poedermelk of suiker toevoegen om het een zoetere smaak te geven.

Pure chocolade: het heeft een hoger cacoagehalte dan melk of witte chocolade. En hoewel dat normaal gesproken minder suiker betekent, is het het beste om de labels goed te controleren!

Melkchocolade: heeft een lager cacoagehalte dan donkere chocolade, en dit betekent meestal een hoger suikergehalte.

gemiddelde Voedingswaarden per 100g cacao poeder

    • Energie 1698 KJ/ 405 Kcal cacao poeder
    • Vetten 24,5 g
      • Waarvan verzadigde vetten 13 g
    • Koolhydraten 10,8 g
      • Waarvan Suikers 2,2 g
    • Vezels 34 g
    • Eiwitten 19,8 g
    • Zout 0 g

MINERALEN

    • Calcium 114 mg
    • Magnesium 520 mg
    • IJzer 12,5 mg
    • Fosfor 656 mg
    • Zink 3,5 mg
    • Kalium 1900 mg
    • Koper 3,9 mg

3 artikel(en)

per pagina

3 artikel(en)

per pagina