5 manieren om je weerstand te verhogen covid 19

Inmiddels houdt het Covid-19 virus ons al een half jaar dagelijks bezig en waarschijnlijk ben jij ook benieuwd hoe je je hiertegen kan wapenen. Voordat we strategieën gaan delen om je weerstand te verhogen, is het belangrijk om te melden dat deze strategieën je niet immuun maken voor het Covid-19 virus. Ook kan je het nog steeds verspreiden als je besmet bent met het Covid-19 virus. In andere woorden: volg de adviezen van het RIVM op. Houd 1,5 meter afstand. Vermijd het aanraken van je ogen, oren en mond. Was je handen vaker en zeker ook voordat je naar buiten gaat en zodra je weer thuis komt.

Dat gezegd hebbende, zijn er zeker wel manieren om je weerstand te verhogen. Dan nog kan je Covid-19 oplopen, maar hoe beter je weerstand, hoe groter de kans dat je lichaam het virus snel en makkelijk uitschakelt.


1. Maak van slapen een prioriteit

Slaap is niet alleen belangrijk om energiek de dag door te komen en een gezond gewicht te behouden, het is ook zeer belangrijk bij het behouden van een goede weerstand. Tijdens het slapen maakt je lichaam o.a. het hormoon cytokine aan wat je lichaam beschermt tegen infecties en ziektes. Heb je slaapproblemen? Let dan extra op slaaphygiëne: gebruik minimaal 1 uur voor het slapengaan geen beeldschermen meer, creëer een bedtime routine en zorg dat je slaapkamer koel (18 graden) en donker is.

2. Ontstress!

Ontstressen is makkelijker gezegd dan gedaan, maar juist nu heel belangrijk. Stress is een aanslag op je lichaam en immuunsysteem. Maar hoe kom je van die stress af? Doe dingen waar jij je rustig en goed van gaat voelen, dit kan voor iedereen iets anders zijn.


Beweging en ontspanning zoeken in de natuur zijn welbekende ontstressers. Ken jij de term ‘forest bathing’ al? Dit betekent dat je dagelijks even ‘baadt’ in de natuur. Het heeft een bewezen effect op het verlagen van je stresshormonen en het verbeteren van je immuunsysteem. Ook sociale interactie is zeer belangrijk. Zit je in zelfisolatie? Probeer toch dagelijks even iemand te spreken, het liefst via video.

5 manieren om je weerstand te verhogen covid 19

3. Beweeg, maar maak het niet te gek!

Beweging is ook van uiterst belang voor een sterk immuunsysteem. Je hart en longen worden getraind tijdens een fijne zweetsessie en je lichaam wordt kleine infecties in het lichaam ook beter de baas. Daarnaast helpt regelmatig bewegen ook bij het verbeteren van je slaap. Dagelijks een wandeling (in de natuur ;-)) is een ware immuunsysteem-booster. Probeer daarnaast 3x per week te sporten (20 min. per sessie is al genoeg!) en je zit helemaal goed. Let wel op, door teveel bewegen neemt je weerstand juist af. Met name langdurige duursportsessies kunnen drukkend werken op het immuunsysteem.

4. Gezonde voeding is het halve werk

Wat je in je lichaam stopt heeft natuurlijk direct effect op je immuunsysteem. En eigenlijk is het heel simpel: Eet zoveel mogelijk groenten en fruit, het liefst ook in verschillende kleuren. Kies daarnaast voor zoveel mogelijk volkoren granen, peulvruchten of andere eiwitbronnen, noten en zaden. Drink voldoende water en overdrijf niet met snacks en snoep. Probeer lekkere en gezonde recepten uit en wees creatief in de keuken!

5. Supplementen, hoe en wat?

Als je gezond en gevarieerd eet, zijn de meeste supplementen niet per se noodzakelijk. Voor vegans is het wel zeer belangrijk om vitamine b12 en eventueel omega-3 algenolie capsules bij te slikken.
En voor iedereen geldt: zorg dat je vitamine D gehalte goed op pijl is. Een te laag vitamine-D gehalte zorgt er namelijk voor dat je weerstand flink verminderd is. In Nederland is het geen overbodige luxe om van oktober – april preventief vitamine D bij te slikken en voor mensen die gevoelig zijn voor een tekort en/of veel binnen zitten overdag is het goed om vitamine D het hele jaar bij te slikken.

Hoe zit het precies met vitamine C?

Vitamine C wordt door veel mensen in grote hoeveelheden ingezet om een beginnende griep of verkoudheid tegen te gaan. Maar is meer vitamine C automatisch beter? Het innemen van een kleine dosis extra vitamine C kan de duur van een griep of verkoudheid verkorten met ongeveer één dag. Dit geldt vooral voor mensen die voor aanvang van de griep/verkoudheid een langere tijd te weinig vitamine C hebben binnengekregen. Teveel vitamine C is ook weer niet goed voor je. Ook al plas je een teveel aan vitamine C gewoon weer uit, het kan zelfs de immuun-functie wat verlagen.


Kortom: een kleine dosis extra vitamine C bovenop de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid kan een griep of verkoudheid iets sneller doen genezen. Het beste is om deze vitamine C binnen te krijgen via je voeding. Rode paprika’s zijn de grote winnaar onder de groenten als het op vitamine C aankomt. Vind je het om wat voor reden dan ook lastig om aan voldoende vitamine C uit je dagelijkse voeding te komen? Dan kan je acerola poeder gebruiken om meer vitamine C binnen te krijgen. Acerola is een kers die veel in Zuid-Amerika bloeit en bekend staat om zijn hoge hoeveelheid vitamine C. Een half tot 1 theelepeltje per dag van dit zoutzure poeder is al ruim voldoende om aan je dagelijkse hoeveelheid vitamine C te komen.

Producten die een goede weerstand ondersteunen: