stoppen met roken deel 1

Waarom zou jij stoppen met roken?

Benodigdheden voordat je verder leest:

 

1. Een wattenprop ( je weet wel van die watten die je zo lekker uit elkaar kan trekken)

2. Een rietje

3. Een stopwatch

Benieuwd waarom jij misschien na het doen van onze uitdaging toch zou stoppen met roken? Lees dan verder. 

In Nederland rookte in 2016 nog 24,1 procent (waarvan 18,6 dagelijks) van de in totaal 17 miljoen mensen zijn dat dus bijna 5 miljoen mensen en vorig jaar is dit aantal gedaald naar 23,1 dat zijn dus nog BIJNA 4 MILJOEN (3.927003) mensen. Dit blijkt uit cijfers van de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor CBS, samen met het Trimbos-instituut en het RIVM. Dat is dus bijna een kwart van de bevolking! Voor jou beeldvorming: Dat zijn dus alle inwoners uit Enschede, Haarlem, Amsterdam, Rotterdam, Apeldoorn, Nijmegen, Breda, Groningen, Almere, Tilburg, Eindhoven, Utrecht en Den Haag bij elkaar. Veel he?!

Waarom rook jij? Heb je een idee? Ik heb zelf jaren gerookt. Wanneer je mij toen zou vragen: “ waarom ik rookte? “ Ik vond het fijn, het was ontspannend! Het leverde me namelijk minstens 3 extra pauze momentjes op een hele werkdag op! Ook was het vaak een mooie manier om even te ontsnappen en om een momentje voor mijzelf te hebben. En om niet te vergeten het was ook gewoon heel gezellig! Alle gezellige mensen rookte! Dat wilde ik natuurlijk niet missen. Daarbij had ik gehoord dat wanneer je zou stoppen met roken je DIK zou worden! Roken had dus in mijn beleving heel veel goede effecten:

  • Roken geeft ontspanning ( is nog waar ook! Lees volgende week waarom)
  • Roken geeft extra pauze
  • Een momentje voor jezelf 
  • Alle leuke mensen roken. 
  • Van stoppen met roken wordt je dik! 

Het kwam dus niet in me op om te stoppen met roken en bij al die negatieve effecten stond ik eigenlijk nooit stil. Maar weet je? Die lijst met negatieve effecten is veel langer! Het nadeel van die effecten is alleen dat het lange termijneffecten zijn en je er NU waarschijnlijk geen hinder van ondervind of het je in iedere geval niet genoeg beperkt! 

Rook je? Wij dagen je uit! 

1.Neem een rietje en een watje. 

2.Begin aan 1 kant van je woonkamer, buig door je knieën, je zit nu gehurkt.

3.Zet de stopwatch aan.

4.Neem het rietje in je hand, leg de wattenprop op grond en verplaats de wattenprop naar de andere kant van de kamer.

5.Blijf net zolang door het rietje naar het watje blazen totdat je de overkant behaald hebt. 

6. Aan de overkant? Stop de timer en noteer je tijd!

 

Eigenlijk is dit nog veel leuker om samen te doen. Vraag of misschien wel een van je kids mee wil doen. ( geen kids, de buurvrouw, je partner of wie dan ook)

En uitdaging aangegaan? Respect! Jij bent een echte doorzetter! 

Aan de overkant? Hoe voel je je? Zo voel je je helaas iedere dag wanneer je zou blijven roken! Beantwoord nu nog eens bovenstaande vraag: Waarom zou jij stoppen met roken? 

Lees volgende week deel twee.