Kokosolie: alles wat je moet weten over deze superfood!

Het gebruik van kokosolie zeer populair, en onder veel mensen geliefd. Je kan dit natuurlijke vet ook voor veel doeleinden inzetten. Toch is er ook nog weleens kritiek op deze superfood, wat bijna altijd te maken heeft met de aanwezige verzadigde vetzuren.

Maar is dit wel terecht? Kokosolie is toch een natuurlijk product? En je kunt verzadigde vetten die uit de natuur komen toch niet vergelijken met die ik koek, snoep of gebak?

We gaan je in dit artikel laten zien wat kokosolie is, waarom het zo gezond is en welke misvattingen er bestaan over dit product. 

Wat is kokosolie?

Hoewel de kokosnoot door velen onder de noemer “noten” (en geen fruit) geplaatst wordt is het eigenlijk geen noot, maar een steenvrucht. Steenfruit is de verzamelnaam voor diverse vruchten met een harde pit in het hart. Verder behoort de kokospalm of “klapperboom” tot de palmenfamilie.

Kokosolie is het vet dat gewonnen wordt uit deze kokosnoten. Hiervoor worden alle kokosnoten verzameld en opengebroken, en het vruchtvlees aan de binnenkant in de zon te drogen gelegd. Vervolgens wordt het vruchtvlees op lage temperatuur verhit, zodat de kokosolie eruit komt lopen.

Natuurlijk zijn er ook andere processen waarbij er mogelijk chemicaliën worden gebruikt, om het extractieproces te versnellen of optimaliseren. Ga daarom bij voorkeur voor biologische kokosolie. Hier komen geen synthetische processen aan te pas.

Is kokosolie gezond?

Ja, kokosolie is een gezond en natuurlijk product! Toch bestaat er nog discussie over de “verzadigde” vetten in kokosolie en of deze wel gezond zijn voor je. Het zou net als al het andere verzadigde vet leiden tot een verhoogde kans op bv. hart- en vaatziektes.

Een gedachte die al lang en breed ontkracht is juist te zijn. Zelfs de WHO heeft in een rapport aangegeven dat er geen significante link is tussen verzadigd vet en een verhoogde kans op hart- en vaatziektes. Maar voor de duidelijk betekent dit niet dat je nu onbeperkt opeens alle vetten moet gaan eten.

Je moet goed opletten welke vetten nu echt gezond zijn en het kan hier gaan om (meervoudig) onverzadigde vetzuren, maar dus ook verzadigde vetzuren die uit de natuur komen. Probeer daarom meer uit natuurlijke bronnen te halen zoals noten, vis en eieren …en laat bewerkte plantaardige oliën, chips en gefrituurde snacks zoveel mogelijk staan.

5 voordelen van kokosolie

Om het gezonde karakter van kokosolie nog meer kracht bij te zetten, laten we je hieronder 5 belangrijke pluspunten zien van dit natuurlijk verzadigde vet.

1. Helpt bij vetverbranding en opbouwen van spiermassa

Er zijn nog steeds mensen die denken dat je vet volledig moet vermijden, om de vetverbranding te verhogen. Maar het blijkt juist dat je door ook vet te eten, je vetverbranding zelfs kan verhogen. In kokosolie zitten Medium Chain Triglycerides (MCT), ofwel “Middellange Keten Vetzuren”, en uit onderzoek blijkt dat deze je dagelijks 5% meer kunnen laten verbranden bij gematigde consumptie (15 tot 30 gram per dag). Ze geven je ook meer energie en zijn een ondersteunende factor voor het opbouwen van meer spiermassa (tijdens het sporten).

2. Goed voor je LDL cholesterolgehalte

Kokosolie is ook goed voor je cholesterolgehalte, het gezonde welteverstaan. Je verhoogt er namelijk het HDL cholesterol mee …terwijl het LDL cholesterol hetzelfde blijft. Dit in tegenstelling tot bv. soja olie die het gezonde HDL cholesterolgehalte laat dalen en LDL cholesterol laat stijgen.

Verder zijn het ook steeds meer de geraffineerde koolhydraten (suikers) die verantwoordelijk zijn voor een “te hoog” (slecht) cholesterol, en niet de vetten of zoals ook wel vaak eieren die worden genoemd (eigeel).

Tevens ook een product dat je prima (niet te overmatig) kunt eten in een uitgebalanceerd gezond voedingspatroon.

3. Je kan het gebruiken voor haarverzorging

Het is ook een prima natuurproduct voor je haar. Je kunt kokosvet in je haar smeren om het te verzorgen, waarbij het tevens beschermt tegen haarschade. Dit komt door het aanwezige Laurinezuur, welke goed samenwerkt met je lichaamseigen haarproteïnes in tegenstelling tot veel andere vetzuren. En door het lage molecuulgewicht kan kokosolie ook echt helemaal tot in de kern van je haar doordringen en zo nog beter zijn werk doen.

4. Ondersteunt bij het doden van schadelijk micro-organismes

Kokosolie bestaat zelfs voor een groot deel uit Laurinezuur, en na consumptie (vertering) wordt hieruit de stof Mono-Laurine gevormd. Laurinezuur en Mono-Laurine kunnen schadelijke micro-organismes doden zoals bacteriën, virussen en schimmels. Zo kan kokosolie bv. helpen tegen een overgroei van “Candida Albicans” wat bij vrouwen vaginale schimmel kan veroorzaken, maar in algemene zin ook klachten in de buikstreek of voedselintolerantie.

5. En het is gewoon lekker

Kokosolie is verder ook gewoon een heerlijk natuurproduct, en je kan het op veel manieren toepassen. Het gebruik van kokosolie is dus veelzijdig. Je kan het namelijk gebruiken in je tijdens het bakken, op andere manieren in je voedingspatroon …maar ook bij de verzorging van je lichaam.

Vanaf nu alleen nog meer kokosolie gebruiken?

We raden je zeker aan meer kokosolie te gebruiken i.p.v. andere vetten en oliën die je nu wellicht gebruikt. Natuurlijk zijn er ook veel andere natuurproducten die gezonde vetzuren bevatten. Hier is kokosolie er zeker 1 van, die bij veel mensen goed in de smaak valt.

Je kan het natuurlijk ook altijd eerst proberen, om te kijken of het lekker is.

Zo kan je ontdekken of jij er meer mee wilt doen, of dat je wellicht toch liever een andere gezond natuurlijk product kiest om je vetzuren uit te halen.